FERICIREA ESTE
SUPERIOARĂ BUCURIEI Matei
5:1-16 “Ferice de cei cu inima curată, căci
ei vor vedea pe Dumnezeu!" — Matei
5:8 Cuvântul bucurie descrie
dispoziţia bucuroasă pe care o are neamul omenesc din când în când, dar
fericirea este legată de acea bucurie permanentă şi confort care sunt rezultatul
punerii de acord a
caracterului în
armonie cu cel divin. Oamenii din lume pot fi uneori fericiţi, iar alteori
descurajaţi, întristaţi şi supăraţi; dar în inima celor care au devenit urmaşi
ai Domnului Isus şi care, ca elevi în şcoala lui Cristos, sunt învăţaţi de El,
domneşte o pace a lui Dumnezeu care întrece toată înţelegerea, le aduce
mângâiere şi odihnă chiar în cele mai nefavorabile condiţii exterioare. Lecţia
pe care o analizăm acum descrie starea de inimă necesară posedării păcii lui
Dumnezeu. Măsura în care avem înaintea ochilor minţii concepţia adevărată şi
apoi ne străduim să obţinem acel ideal, în aceeaşi măsură va fi gradul sau
progresul fericirii care va ajunge să stăpânească în inimile şi vieţile noastre
şi să ne păstreze în iubirea lui Dumnezeu. Domnul nostru şi ucenicii Săi se aflau într-un loc înalt, pe coasta unui
munte şi mulţimi de oameni veneau să asculte mesajul marelui Învăţător cu
privire la Împărăţia de atâta timp aşteptată şi despre care El spunea că este
aproape. Minunile Sale dovediseră autoritatea Sa divină ca Învăţător, şi aceasta
atrăgea poporul la Cel despe care se spunea: “niciodată n-a vorbit vreun om ca
Omul Acesta." (Ioan 7:46). Văzând mulţimea adunată, Isus S-a urcat pe o movilă,
de unde putea fi văzut mai bine şi auzit de toţi. După obiceiul din timpurile
vechi, El stătea jos în timp ce vorbea, şi poporul de asemenea stătea jos.
Obiceiurile timpului favorizau aceasta — haine largi, lejere şi sandale care se
puteau scoate uşor, şi oamenii obişnuiţi să şadă cu picioarele încrucişate sub
ei, în poziţia care uneori este numită “poziţia croitorului" (“ţigăneşte"; n.
t.) Învăţătura se adresa, în principal, celor mai apropiaţi de Domnul, adică
ucenicilor Săi speciali, mulţimea urmărind interesată orice detaliu din vorbire
care putea să o lumineze în mod special. Trebuie să li se fi părut ciudat
tuturor ascultătorilor că Domnul nostru nu a vorbit mai mult despre Împărăţie în
sine, explicând când şi cum are să fie stabilită etc. Dar El ştia că trebuia să
sufere pentru răscumpărarea lumii, înainte ca Împărăţia să poată veni şi să se
facă voia lui Dumnezeu pe pământ cum se face în cer. El ştia, de asemenea, că
primul lucru în pregătirea pentru stabilirea Împărăţiei va fi alegerea clasei
Bisericii, a aleşilor, care să fie Mireasa şi moştenitoarea împreună cu El în
Împărăţie. Cuvântarea Sa, prin urmare, a fost îndreptată în aşa fel ca să
împartă pe ascultători în două clase — unii care vor fi dezamăgiţi pentru că îi
interesa mai mult gloria, onoarea şi demnităţile Împărăţiei la care sperau,
decât starea de inimă necesară pentru un loc în ea. Probabil aceştia au plecat
la ale lor zicând că Isus era un mare Învăţător pentru cei cărora le plăcea
acest fel de filozofie, dar pentru ei era o parte foarte seacă şi
nesatisfăcătoare. Alţii, deşi dezamăgiţi în ce priveşte felul învăţăturii, au găsit ceva în
ea care le mulţumea dorinţele aşa cum nimic altceva nu putea s-o facă — au găsit
în ea hrană, mângâiere, calităţi ziditoare. La fel este adevărat şi astăzi: unii
ascultă veştile bune de bucurie mare interesându-i numai acele trăsături
care se referă la restatornicire.
Sunt fericiţi să ştie că în planul divin nu există chin veşnic, ci din contră
pentru lume vin timpuri de înviorare şi timpurile restabilirii tuturor
lucrurilor, despre care s-a vorbit prin gura tuturor sfinţilor proroci de la
începutul lumii (Fapte. 3:19-21). Dar în afară de acestea, orice discuţie cu
privire la consacrare Domnului şi la condiţiile uceniciei, orice descriere a
condiţiilor caracteristice care să-i potrivească pentru Împărăţie, pentru ei
sunt obositoare, neplăcute. Astfel adevărul totdeauna separă.
“Cei săraci în duh" Mesajul acestui mare Învăţător se deosebea de al altora, şi în mod
special era atrăgător pentru cei umiliţi, pentru cei modeşti. În timp ce alţii
ar fi spus: ferice de cei bogaţi, cei învăţaţi, cei proeminenţi, de conducători,
acest mare Învăţător a inversat problema zicând: “Ferice de cei săraci în duh" —
fericiţi sunt cei care nu sunt îngâmfaţi, care nu au o apreciere foarte mare de
sine, care îşi cunosc micimea şi imperfecţiunea. Uimitor! Cum sunt aceştia
fericiţi? Cu siguranţă lumea îi apreciază puţin pe aceia care nu au o apreciere
foarte mare de sine. Cu siguranţă ei vor face mai puţin progres în lume. O, da!
Dar, spune Învăţătorul, fericirea lor constă în faptul că ei sunt din Împărăţie
— din aceia dintre care se va alege clasa Împărăţiei
cerurilor. Încrederea în sine, aprecierea de sine, poate câştiga pentru posesorul ei
un loc înalt şi onorabil în prezent, dar nu este apreciată de Domnul; iar cei
care au un astfel de spirit vor fi mai puţin pregătiţi pentru probele şi
condiţiile pe care Domnul le va impune în alegerea moştenitorilor Împărăţiei,
comoştenitorii cu Cristos. Da, într-adevăr! — este o favoare şi o fericire
asociată cu dispoziţia de a te considera mic în aprecierea de sine: ea scuteşte
de mulţi paşi greşiţi în care conduce egocentrismul. Toţi cei care caută să
urmeze instrucţiunile marelui Învăţător, care de la natură sunt săraci în duh,
umiliţi şi nu au mare apreciere de sine, au mare avantaj în toate privinţele
faţă de alţii în ceea ce priveşte acest element special al caracterului. Iar cei
care nu sunt de la natură smeriţi, să fie atenţi la sfatul Învăţătorului şi să
se smerească sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, pentru ca să fie înălţaţi la
timpul cuvenit (1 Petru 5:6). Urmaşii Domnului trebuie să practice continuu
smerenia şi să fie în special în gardă împotriva mândriei, îngâmfării etc.; ei
ar trebui să ştie, datorită autorităţii marelui Învăţător prin apostol, că
Dumnezeu se împotriveşte celor mândri şi Îşi arată favoarea celor smeriţi, celor
săraci în duh, în aşa măsură că numai cei smeriţi vor avea parte cu Domnul în
moştenirea Împărăţiei — 1 Petru 5:5; Iacov 4:6.
Cei ce plâng, fericiţi şi
mângâiaţi Din
nou pare ciudat, contrar gândirii obişnuite, să se spună: “Ferice de cei care
plâng". Ideea generală este că cei ce plâng trebuie să fie compătimiţi în mod
special. Ce principiu stă la baza asigurării Învăţătorului că este o fericire
legată de plângere? Noi răspundem că nu putem presupune că în cer este plângere
— trebuie să presupunem că acolo este fericire, binecuvântare. Prin urmare,
fericirea plângerii trebuie să fie într-un fel legată de stările şi
împrejurările noastre actuale imperfecte, păcătoase. Păcatul este în lume, şi
moartea, plata păcatului este plătită de toată familia umană, ducând în fiecare
casă mai multă sau mai puţină dezamăgire, durere, necaz. Unde acestea sunt
apreciate corect, sigur trebuie să existe plângere. Lumea este bolnavă şi moare;
cu cei douăzeci de miliarde de morţi şi un miliard şase sute care mor în durere,
necaz şi dezamăgire, cel care este “vesel" trebuie să fie relativ iraţional.
Cine în afară de o persoană nechibzuită ar putea fi veselă în întunericul unei
astfel de capele mortuare! Cei care sunt veseli în asemenea condiţii dau dovadă
de o stare aşa de greşită a inimii şi a minţii, că putem şti că vor avea nevoie
de instrucţiuni disciplinare aspre (aşa cum vor fi acordate majorităţii neamului
omenesc în timpul Mileniului) ca să-i aducă la înţelegere
corespunzătoare. Aceia însă, care plâng fiindcă îşi dau seama de imperfecţiunile lor, de
starea lor decăzută, şi care în vreo măsură plâng din compătimire faţă de biata
creatură gemândă, aceştia au avantaje corespunzătoare datorită stării mai
sănătoase a minţii lor; ei vor fi mai bine pregătiţi pentru mesajul ceresc, care
vorbeşte despre glorioasa binecuvântare care va veni prin răscumpărarea făcută
de Isus şi prin Împărăţia Sa, care, ca răsăritul Soarelui dreptăţii va aduce
sănătate, vindecare, viaţă şi mângâiere tuturor familiilor pământului. Fericiţi
sunt cei ce plâng acum, pentru că ei sunt în acea stare mult mai favorabilă să
audă vocea Aceluia care vorbeşte din cer — vorbind pace prin Isus Cristos Domnul
nostru. Ei vor fi mângâiaţi. Mângâierea lor nu va aştepta până când noua
dispensaţie a Împărăţiei va fi pe deplin inaugurată şi va aduce binecuvântările
restatornicirii; mângâierea lor va începe imediat, deoarece plângerea le va
pregăti mintea să audă favoarea Domnului. Astfel, acestora El va binevoi să le
facă cunoscut ceva din bogăţiile harului şi bunătăţii Sale prin Isus. Ei vor
avea, deci, cea mai bună ocazie să obţină pacea lui Dumnezeu care întrece orice
înţelegere, prin Spiritul sfânt, în timpul de acum şi în dispensaţia care
vine. Întristarea poate fi asociată cu păcatul şi nedesăvârşirea. Este potrivit
să ne dăm seama de starea noastră decăzută şi să ne pară rău de ea, dar această
întristare poate fi imediat vindecată prin cunoştinţa marelui sacrificiu de
răscumpărare şi prin acceptarea împărtăşirii din meritul acestuia. Este însă o
altă întristare sau plângere care nu este din pricina păcatului, ci din
compătimire. Domnul nostru, care era deosebit de păcătoşi, avea acest spirit al
plângerii. Plângerea din compătimire I-a adus lacrimi la mormântul lui Lazar, şi
de asemenea a făcut să fie “om al durerii şi obişnuit cu suferinţa" (Isaia
53:3). În
starea noastră imperfectă, decăzută, chiar şi după ce inimile noastre sunt
deplin consacrate Domnului şi umplute cu Spiritul Său, nu va fi posibil să
compătimim atât de deplin cu alţii, aşa cum a făcut dragul nostru Învăţător; dar
noi trebuie să cultivăm acest spirit al compătimirii, care este o parte a
spiritului iubirii, şi cu cât vom creşte mai mult în har şi în asemănarea de
caracter cu marele Învăţător, cu atât vom avea mai mult spiritul compătimirii,
cu atât mai mult ne va atrage întristarea şi plângerea. Pe de altă parte însă,
cu cât primim mai mult din acest Spirit sfânt, proporţional vom avea mai mare
pace, mai mare bucurie în Domnul şi mai mare veselie, prin ceea ce ni se va
permite tot mai mult să înţelegem din desfăşurarea marelui plan de mântuire prin
care toţi care plâng în Sion vor fi mângâiaţi. Astfel, cei mai avansaţi
creştini, care au cea mai adâncă şi cea mai sfântă bucurie, vor fi cei care în
acelaşi timp au cea mai adâncă compătimire cu cei ce plâng şi cu cei întristaţi.
Cine n-a observat aceasta deja, că aşa cum Domnul şi Învăţătorul nostru este
modelul perfecţiunii, tot aşa cei care Îl imită cel mai bine sunt de obicei cei
care au experienţe adânci în şcoala suferinţei şi a plângerii, şi în inimile şi
caracterele cărora au fost întipărite lecţii şi caracteristici adânci
spirituale? Cuvântul mângâiere nu conţine gândul de eliberare, ci mai degrabă de
întărire împreună, sau putere adăugată. Cu alte cuvinte, Domnul nu are de gând
să ia de la noi acea nobilă calitate a compătimirii pe care o putem primi în
şcoala experienţei, ci vrea ca toţi aceia care devin urmaşii Săi adevăraţi să
fie mângâiaţi sau întăriţi împreună, ca El să le dea o binecuvântare a puterii
ca să îndure, care va compensa plânsul şi spiritul tristeţii. El dă aceasta prin
promisiunile Cuvântului Său şi prin făgăduinţele glorioase pe care le pune
înaintea noastră, şi El dă aceasta, de asemenea, prin epistolele vii ale
membrilor dragi ai casei credinţei. Să observăm cum ne atrage atenţia apostolul
la aceasta în 2 Corinteni 1:4, unde de mai multe ori repetă ideea să ne mângâiem
unii pe alţii cu mângâierea cu care Domnul deja ne-a mângâiat. O, de ce
privilegiu ne bucurăm, nu numai să fim mângâiaţi de Domnul prin Cuvântul Său, ci
şi să fim folosiţi de El ca instrumente pentru mângâierea sau întărirea sau
susţinerea altora în acest timp al plânsului, când unii, mai mult decât alţii,
au în ei slăbiciuni sau neputinţe care le produc plâns lor sau altora. Fericiţi
sunt cei care fiind mângâiaţi, vor fi folosiţi de Domnul în mângâierea altor
membri ai corpului Său. “Ferice de cei
blânzi" Cei
săraci în duh sau smeriţi, care nu au gânduri înalte despre ei, sunt fără
îndoială aceiaşi cu cei blânzi, cei gentili. Century Dictionary defineşte
cuvântul blând ca având “stăpânire de sine şi gentil, a nu fi uşor provocat sau
iritat; îngăduitor în insulte sau supărare. Dicţionarul Webster defineşte
blândeţea ca “supunere la voinţa divină; răbdare şi amabilitate din motive
morale şi religioase". Când privim în jurul nostru în lume şi-i observăm pe cei
blânzi de pe pământ, nu-i vedem mai prosperi decât alţii, şi cuvintele Domnului
nostru că unii ca aceştia vor moşteni pământul ne-ar mira şi ni s-ar părea
neadevărate dacă nu am înţelege că ele se referă la binecuvântările care urmează
vieţii acesteia. Desigur, milionarii pământului care posedă partea mai mare a
lui şi a bogăţiilor lui, văile şi munţii, foarte rar trebuie să fie consideraţi
blânzi. Şi vedem că Domnul nu spune: “Fericiţi cei blânzi, căci ei moştenesc
pământul", ci “căci ei vor moşteni pământul". Când Doamne? Răspuns: Când va veni Împărăţia lui Dumnezeu şi voia Sa se va face pe
pământ precum se face în cer — atunci cei blânzi vor moşteni pământul. Aşa dar,
dacă observăm că cei aspri, cei nedrepţi, cei îngâmfaţi stăpânesc darurile
pământului în această viaţă, şi dacă ne vedem îndepărtaţi din cauza blândeţii,
să ne amintim Cuvântul Domnului că noi suntem binecuvântaţi în mod special şi să
cultivăm această calitate a blândeţii din ce în ce mai mult, şi să nu ne gândim
s-o schimbăm cu un spirit de aroganţă şi îngâmfare şi răzbunare, pentru a
câştiga faimă pământească, renume şi bogăţii. Mai degrabă să fim mulţumiţi să
cultivăm acest spirit, despre care Domnul ne asigură că îl aprobă, şi să
aşteptăm timpul când această clasă va moşteni pământul. Noi ne dăm seama că
moştenirea va fi dată cu scopul de a o da familiei umane sub termenii şi
condiţiile instituite în timpul Veacului Milenar. Atunci cei blânzi, din clasa
restabilirii, vor moşteni pământul; ei vor avea avantaje în toate privinţele, şi
în cele din urmă toţi cei care nu vor fi blânzi vor fi nimiciţi complet dintre
oameni în a doua moarte. Cei
blânzi dintre urmaşii Domnului primesc, într-o măsură, chiar acum împlinirea
acestei făgăduinţe, după cum declară apostolul: “Fie cele de acum, fie cele
viitoare, toate sunt ale voastre; şi voi sunteţi ai lui Hristos, iar Hristos
este al lui Dumnezeu." (1 Corinteni 3:22, 23). Aceştia se bucură mai mult acum
de pământ decât alţii; în timp ce alţii acaparează, ei se bucură. Aşa cum
declară apostolul: “Dumnezeu, care ne dă toate din belşug, ca să ne bucurăm de
ele" (1 Timotei 6:17). Eliberaţi de spiritul acaparator, putem trece pe străzi
şi să observăm bogăţiile expuse în vitrine fără a lăcomi la ele, fără să dorim
să avem diferitele lucrări de artă şi frumuseţe, în grija şi controlul nostru
special. Noi ne putem delecta privirea cu ele şi fără să avem grija lor într-un
timp când toate talentele noastre sunt consacrate Domnului şi serviciului Său,
şi când avem lucruri mai importante de făcut decât grija pentru podoabele
ieftine numite lucrări de artă. “Ferice de cei care flămânzesc şi
însetează" Domnul nostru Se referă la două dintre cele mai puternice influenţe
cunoscute printre oameni. La ce activitate nu ne-ar îmboldi foamea şi setea? La
fel este în unii o foame şi o sete a inimii pentru ceea ce este drept, ceea ce
este adevărat. Este evident că majoritatea oamenilor nu au mult din această
foame a sufletului; mâncarea naturală şi băutura naturală sunt atracţiile lor
speciale. Dar nu toţi sunt aşa, şi este o binecuvântare specială pentru cei care
au foamea sufletului la care Se referă Domnul nostru. “Căci ei vor fi săturaţi"
— vor fi mulţumiţi. Nimic din această făgăduinţă nu implică o săturare sau mulţumire
miraculoasă: gândul în legătură cu această ilustraţie este mai degrabă că cei
flămânzi şi însetaţi vor folosi timpul lor, cunoştinţa şi ocaziile ca să caute
pâinea vieţii veşnice, care satură, şi apa vieţii, care într-adevăr înviorează;
şi în măsura în care acestea sunt căutate, găsite şi întrebuinţate, în aceeaşi
măsură va fi şi binecuvântarea. Avem garanţia Domnului de binecuvântare pentru
toţi care sunt în atitudinea minţii ca să caute şi să folosească înviorările
spirituale pe care le dă El. Cuvântul dreptate se referă aici la tot ce este drept în orice chestiune
— la Adevăr. Dumnezeu este marele standard al dreptăţii, şi El îl comunică prin
Cuvântul Său, prin promisiunile nespus de mari şi scumpe date nouă prin Isus şi
prin apostolii Săi. Majoritatea oamenilor din lume, grijulii pentru hrana care
piere, se gândesc puţin la adevăr şi primesc puţin din el; puţinii care
flămânzesc şi însetează după el sunt săturaţi, împrospătaţi, sfinţiţi prin el,
şi în cuvânt, în faptă şi în gând sunt potriviţi şi pregătiţi pentru alte
binecuvântări la timpul cuvenit al lui Dumnezeu — participarea cu
Răscumpărătorul în Împărăţie şi o parte cu El în lucrarea binecuvântării şi
ridicării omenirii. “Ferice de cei milostivi" Mila este înrudită cu iubirea, şi în măsura în care decăderea a şters
iubirea din inimă, în acea măsură va lipsi şi mila. Desigur noi nu putem judeca
întotdeauna după aparenţele exterioare, pentru că există forme şi expresii
exterioare de iubire fără implicarea inimii. Tot aşa mila este oferită uneori
fără să fie determinată de spiritul adevărat al milei. Uneori ea se poate vedea
prin recunoaşterea unui principiu, dar fără armonie cu acel principiu.
Adevăratul creştin învaţă în şcoala lui Cristos nu numai despre imperfecţiunile
sale şi despre nevoia sa de milă divină, ci după ce a aflat acea milă şi a
intrat în şcoala lui Cristos, ea devine una dintre cele mai importante lecţii pe
care le poate învăţa ca să acorde aceeaşi milă celorlalţi. Apostolul spune că
“mila biruie judecata" — biruie executarea dreptăţii (Iacov 2:13). Ciudat cum
poate părea, cei care au cea mai mare nevoie de milă pentru ei înşişi, de obicei
par să fie cei care sunt mai puţin gata să acorde milă pentru lipsurile altora.
Pe
de altă parte, cei care cresc cel mai mult în Spiritul Domnului, cresc în
aceeaşi măsură în milă şi compasiune. Unii din poporul Domnului au mai mult de
biruit în privinţa aceasta decât alţii, şi de aceea pot da dovadă de mai puţină
dezvoltare proporţional cu eforturile lor; dar trebuie să fie continuu în mintea
tuturor gândul că este foarte nepotrivit pentru cei care, ei înşişi, au nevoie
de milă divină, să fie pretenţioşi în ultimul grad în ceea ce priveşte cerinţele
dreptăţii pentru alţii, prin refuzul lor de a exercita milă faţă de alţii. Nu
numai atât, dar lecţia aceasta pe care Domnul nostru a accentuat-o atât de
frecvent, a intensificat-o când a spus: Dacă nu veţi ierta din inimă celor care
vă greşesc, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre. Astfel El ne
învaţă că mila trebuie să fie mai mult decât formală, mai mult decât o iertare
şi împăcare pe dinafară — trebuie să fie din inimă, sinceră. Deci, în măsura în
care fiecare ne dăm seama că avem nevoie de mila divină prin Isus, în aceeaşi
măsură trebuie să fim foarte miloşi faţă de alţii — în special faţă de fraţi şi
faţă de toţi aceia care în vreun sens sau grad demonstrează dorinţa lor după
dreptate. “Ferice de cei cu inima
curată" Cuvântul curat are un înţeles foarte larg — fără falsificare, sincer,
nepătat. Prin natură nici un membru al familiei umane nu se află în această
stare. Din contră, Scripturile ne asigură că inima este nespus de înşelătoare şi
de deznădăjduit de rea (Ieremia 17:9). În textul acesta, cât şi în înţelesul
general, inima nu este folosită ca numele unuia din organele corpului omenesc,
ci ca să arate mintea dinăuntru, voinţa, intenţia persoanei. Aşa cum a fost
originar creat, omul a fost chipul lui Dumnezeu şi de aceea a fost curat în
inimă, sincer, onest, cinstit şi cu intenţii perfecte; dar din cauza
neascultării s-au dezvoltat păcatul şi egoismul în inima şi voinţa omului, iar
calităţile asemenea lui Dumnezeu, care iniţial erau acolo, au fost în mare
măsură şterse. Ca atare, despre cei care devin poporul Domnului se spune că au o
inimă nouă, o voinţă nouă, ambiţii noi, dorinţe noi. Unde întoarcerea de la
păcat la dreptate este completă, cu adevărat se poate spune: “… cele vechi s-au
dus; iată, toate s-au făcut noi." — 2 Corinteni
5:17. Pentru a îndeplini o schimbare atât de radicală a voinţei, a intenţiei se
cere o influenţă puternică. Ea poate fi din frică şi poate fi din iubire, dar
suntem asiguraţi că rezultatele fricii sunt nedesăvârşite şi că numai iubirea
produce stările durabile, desăvârşite, bine primite. Frica poate avea un
oarecare rol la începutul schimbării inimii, dar ea în nici un caz nu poate duce
schimbarea la bun sfârşit, pentru că, aşa cum spun Scripturile, “frica are cu ea
pedeapsa", şi pacea lui Dumnezeu nu poate domni în inima care este supusă fricii
(1 Ioan 4:18). De aceea Scripturile pun în faţa noastră schimbarea inimii care
rezultă din cunoaşterea lui Dumnezeu şi din iubirea faţă de El, spunând: “Să
iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău,
cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată gândirea ta şi cu toată puterea
ta", iar apostolul ne asigură că “dragostea desăvârşită izgoneşte frica" — Marcu
12:30; 1 Ioan 4:18. Cuvintele Domnului nostru dau de înţeles că pot să existe diferite grade
de necurăţenie a inimii, şi aşa constatăm: sunt unii care într-adevăr sunt negri
la inimă, diavoleşti, iar alţii sunt maronii sau cenuşii sau pestriţi. Domnul
însă alege inimile care vor fi acceptabile pentru Tatăl — cei cu inima curată.
Noi toţi suntem martori ai faptului că nu putem pretinde curăţenia inimii, a
intenţiei, a motivului, a dorinţei la foarte mulţi dintre prietenii şi vecinii
din creştinătate, şi, după câte ştim, în lumea păgână proporţia ar fi mai mică.
Cu toate acestea, sugestia din textul nostru este că numai aceia care ajung la
curăţenia inimii pot spera să vadă vreodată pe Dumnezeu, să se bucure de această
dovadă a iubirii Sale. Dar, ca nu cumva unii să se descurajeze, presupunând că puritatea inimii
înseamnă absolută desăvârşire a gândului, a vorbei şi faptei, ne grăbim să
corectăm un asemenea gând şi să arătăm că intenţia nu este întotdeauna susţinută
de cuvintele şi conduita noastră. A vrea corect, a vrea desăvârşit, a fi curat
în inimă este posibil, şi este chiar necesar pentru toţi care doresc să aibă
aprobarea divină, totuşi a
îndeplini tot ce voiesc este uneori cu neputinţă, chiar şi din partea celor mai
credincioşi urmaşi ai Domnului. Noua voinţă, noua inimă, trebuie să acţioneze şi
să vorbească prin intermediul vechiului corp, ale cărui afecţiuni sunt continuu
în opoziţie şi trebuie luptat împotriva lor. De aceea, atâta timp cât suntem în
carne, atâta timp cât suntem obligaţi să raţionăm, să vorbim şi să lucrăm prin
intermediul cărnii decăzute, atâta timp vom avea nevoie de meritul lui Cristos
care să ne acopere continuu aceste cusururi, ca astfel voinţa nouă, inima nouă,
şi nu carnea, să poată fi judecate de Domnul şi probate în ceea ce priveşte
vrednicia sau nevrednicia de viaţă veşnică şi de binecuvân-tările pe care El
le-a oferit. Ce
preţios este, deci, gândul că putem ajunge la absolută curăţenie a intenţiei, a
iubirii etc. faţă de toţi oamenii precum şi faţă de Domnul, şi că Dumnezeu ne va
accepta în Cel Preaiubit al Său, nesocotindu-ne slăbiciunile neintenţionate şi
cusururile de care ne dăm seama şi pe care alţii poate le observă mai bine decât
noi. Ce gând binecuvântat că aceştia vor vedea pe Dumnezeu, că aceştia pot avea
acum cele mai clare vederi despre caracterul şi planul lui Dumnezeu, şi că în
curând Îl vor vedea, când vor fi schimbaţi prin întâia înviere în asemănarea
iubitului lor Răscumpărător. “Ferice de cei
împăciuitori" Această declaraţie a Domnului nostru n-a meritat niciodată o atenţie mai
mare decât în prezent. Trăim într-un timp când invidia şi cearta se manifestă în
toate părţile, printre toate clasele şi printre toate naţiunile, în politică, în
afaceri, în case şi familii, în bisericile nominale şi printre cei deplin
consacraţi din Biserica adevărată. Tendinţa spre ceartă este evident asociată
cumva cu timpurile grele în care trăim; dar cu atât mai mult cei care sunt
membri adevăraţi ai corpului lui Cristos să-şi amintească de îndemnul
Scripturii: “Urmăriţi pacea cu toţi şi sfinţirea", şi “Trăiţi în pace între
voi." (Evrei 12:14; 1 Tesaloniceni 5:13). Unii dintre cei mai buni oameni din
lume au însuşirea combativităţii în mare măsură, dar proporţional ei au nevoie
de iubire ca s-o controleze, aşa încât să combată numai acele lucruri care sunt
rele şi vătămătoare, aşa încât să gândească generos, binevoitor, iubitor despre
toţi aceia care văd diferit lucrurile; şi în timp ce apără totdeauna ferm
principiile, ei să observe că principiile rareori sunt cauza conflictelor,
certurilor lor. Fiecare din copiii Domnului să înveţe zi de zi să cultive roadele şi
harurile Spiritului sfânt, printre care în mod proeminent sunt: răbdarea,
îndelunga răbdare, amabilitatea frăţească, iubirea. Aceste lucruri rămânând în
noi şi prisosind, vom fi din ce în ce mai plăcuţi Domnului şi în stare să-i
ajutăm pe alţii în aceeaşi direcţie — să fim făcători de pace. Căci cine poate
fi făcător de pace în mod potrivit, dacă în inimă nu este el însuşi iubitor de
pace? La
majoritatea oamenilor pare să existe o înclinaţie certăreaţă, care nu numai că-i
face pe posesorii ei să fie certăreţi şi gâlcevitori, iritabili şi iritând pe
alţii, dar mai mult această trăsătură pare la mulţi să încline spre a stârni
necazuri altora, în timp ce primul principiu al bunei cuviinţe — a-şi vedea de
afacerile proprii — ar fi favorabil
păcii. Pe măsură ce poporul Domnului ajunge să-şi dea seama, tot mai mult, de
egoismul şi spiritul de ceartă pe care omenirea întreagă l-a moştenit prin păcat
şi decădere, şi cum acesta este opus spiritului Domnului şi al blândeţii,
gentileţii, răbdării, îndelungii răbdări, iubirii, ei să se străduiască nu numai
să dezvolte pacea în inimile şi vieţile lor, dar şi să fie făcători de pace
printre oameni. “Ferice de cei împăciuitori, căci ei vor fi chemaţi fii ai lui Dumnezeu!"
Da, într-adevăr, iubitorii de pace, promotorii păcii, dovedesc că în acest
aspect, cel puţin, sunt posesori ai Spiritului sfânt — Spiritul lui Dumnezeu.
Noi nu numai să merităm acest titlu de fii ai lui Dumnezeu acum printre oameni,
care văzând faptele noastre bune şi dispoziţia de a fi făcători de pace vor
glorifica pe Tatăl nostru din ceruri datorită acestui fapt, dar prin cultivarea
continuă a acestei calităţi a iubirii, sub conducerea marelui Răscumpărător, să
merităm distincţia de a fi fii ai lui Dumnezeu pe un plan mai înalt în
Împărăţie. “Ferice de cei
prigoniţi" Nu
de toţi care sunt prigoniţi, ci numai de cei care sunt prigoniţi pentru
dreptate. Mulţi îşi atrag asupra lor prigoniri pentru nechibzuinţă şi pentru
amestec în treburile altora. Să dăm atenţie cuvintelor apostolului în această
privinţă şi să evităm persecuţiile sau suferinţele pentru facerea răului de
vreun fel; dar aşa cum este iarăşi declarat, dacă suferă cineva pentru că este
creştin să-L preamărească pe Dumnezeu pentru aceasta (1 Petru 4:16). Este bine,
de asemenea, să păstrăm în această chestiune ca şi în toate celelalte spiritul
unei minţi sănătoase. Sunt, de exemplu, unii care în mod evident îşi imaginează
că sunt persecutaţi, când în realitate ei sunt trataţi foarte amabil şi sunt
victima imaginaţiei lor bolnăvicioase. Poporul Domnului trebuie să fie atât de
umplut cu spiritul mulţumirii şi recunoştinţei şi aprecierii, încât să nu fie
deloc în pericol de a greşi în această privinţă. Ei să fie atât de generoşi în
ceea ce priveşte gândurile lor despre motivele şi intenţiile prietenilor şi ale
vecinilor lor, încât să nu fie în pericolul de a-i înţelege greşit şi de a se
simţi persecutaţi de către cei care, în realitate sunt cei care le doresc
binele. După cum iubirea perfectă alungă frica, tot aşa ea alungă toate aceste
impresii false de înfăptuire a răului sau de intenţii rele faţă de noi. Inima
binevoitoare, plină de iubire pentru alţii, va prefera mai degrabă să presupună
că dispreţul faţă de el sunt scăpări din vedere neintenţionate, sau să dea altă
asemenea interpretare bună conduitei prietenilor săi, îngăduindu-şi să ia drept
persecuţie numai atunci când intenţia ei este vădită. Chiar şi atunci trebuie să
gândească generos despre cel care-l persecută, să-şi dea seama de partea sa în
decădere şi să fie dispus să se roage pentru cei care îl insultă şi-l persecută.
Ferice de aceia care astfel ţin la dreptate şi la spiritul iubirii faţă de
duşmanii şi prigonitorii lor, şi care pot fi siguri, prin urmare, că sunt
persecutaţi pentru credincioşia lor faţă de adevăr şi dreptate, şi nu pentru
aversiunile şi ciudăţeniile lor personale. Ferice de ei, căci a lor este
Împărăţia cerului. Domnul caută pe aceia care sunt aşa de credincioşi
principiilor dreptăţii, încât o vor exercita faţă de duşmanii lor, chiar şi când
sunt persecutaţi de aceştia şi din pricina dreptăţii. Dacă Împărăţia cerurilor
este pentru unii ca aceştia, atunci este sigur că este numai o mică turmă. Să ne
străduim cu atât mult să fim din acea turmă mică — să ne asigurăm chemarea şi
alegerea. Insultaţi pentru
Cristos Poporul Domnului nu trebuie să se insulte unii pe alţii sau pe oricine în
nici o împrejurare, ci să-şi amintească fapul că ei sunt învăţăcei, urmaşi ai
Celui care atunci când a fost insultat n-a răspuns cu insulte. Orice rele ar
putea spune sau insinua alţii despre noi, trebuie să fim credincioşi
Învăţătorului nostru şi să nu răsplătim rău pentru rău, insultă pentru insultă,
insinuare pentru insinuare, ci din contră, nu trebuie să vorbim de rău pe nimeni
şi să ne placă să observăm şi să menţionăm orice calitate pe care chiar şi
duşmanii noştri ar putea să o aibă. Cuvintele Domnului nostru însă ne îndreptăţesc să ne aşteptăm că aceia
care vor fi credincioşi Lui se vor împărtăşi de experienţele Sale de a fi
vorbiţi de rău. Cu aceste cuvinte ale Lui în mintea noastră, nu trebuie să fim
surprinşi de acuzaţii şi insinuări false făcute împotriva adevăraţilor Săi
urmaşi, şi aceasta în măsura proeminenţei lor ca servitori şi urmaşi ai Săi.
Expresia “tot felul de lucruri rele", cuprinde multe, iar expresia “din cauza
Mea" merită atenţie. Aceasta nu înseamnă că aceia care vor lovi cu pumnul sau cu
arma sau cu limba şi care vor arunca săgeţi, cuvinte amare, vor spune: “Fac
aceasta pentru Cristos şi pentru că tu eşti unul dintre ai Lui". Niciodată n-am
auzit despre cineva persecutat în felul acesta, în aceste privinţe, şi prin
urmare nu aceasta poate fi ceea ce a vrut să spună
Domnul. Ceea ce a vrut El să spună, evident, este că urmaşii Lui, asemenea Lui,
onorabili, moderaţi, având spiritul minţii sănătoase, sinceri, cinstiţi,
virtuoşi, ar fi în mod natural foarte apreciaţi printre cărturari şi farisei,
printre cei buni cu numele, ar avea un loc înălţat, dacă n-ar fi fidelitatea lor
faţă de Domnul şi de Cuvântul Său. Din pricina fidelităţii lor faţă de
adevărurile care sunt contrare erorilor populare, din pricina credincioşiei lor
faţă de Cuvântul Domnului, ei sunt nepopulari, şi, asemenea Învăţătorului, sunt
urâţi de către cei proeminenţi din bisericism. Aceste condiţii aduc o încercare
dublă: 1.
Ele pun la încercare pe aderenţii bisericismului în ceea ce priveşte Regula de
Aur, şi când vorbesc de rău, din răutate, ură, ceartă, împotrivire, ei se judecă
singuri condamnându-se sub Regula de Aur, deoarece ei ştiu bine că lor nu le-ar
plăcea ca alţii să-i vorbească de rău — fie din răutate sau în baza unei
minciuni fabricate, sau a unui zvon. 2.
Aceasta devine o încercare şi pentru cei credincioşi — sunt ei dispuşi să îndure
aceste persecuţii şi împotriviri cu bucurie, ca parte din preţul cerut ca
ucenici ai Domnului? Dacă sub presiune cedează şi răsplătesc cu insultă şi cu
calomnie şi cu vorbire de rău, ei se dovedesc nevrednici de un loc în Împărăţie.
Dacă, pe de altă parte, primesc aceste lecţii şi experienţe cu răbdare şi
îndelungă rabdare, acestea le servesc să dezvolte în ei din ce în ce mai mult
asemănarea de caracter a Răscumpărătorului lor şi lucrează cu atât mai mult să-i
pregătească şi să-i potrivească pentru o parte cu El în glorioasa Sa Împărăţie.
Domnul nostru ne asigură că aceia care sunt încercaţi în felul acesta şi care
rezistă la asemenea probă, vor avea o răsplată mare în ceruri, şi le aminteşte
că persecuţii asemănătoare din partea poporului declarat al Domnului au avut
toţi sfinţii profeţi din vechime. “Sarea pământului" Declaraţiile: “Voi sunteţi sarea pământului", şi “lumina lumii", pot
foarte potrivit să fie aplicate acelora din urmaşii Domnului care dau atenţie
învăţăturilor Sale şi cultivă stările binecuvântate descrise de El mai sus. Toţi
cei astfel binecuvântaţi, în măsura în care au ajuns la astfel de stări, sunt
într-adevăr sarea pământului şi lumina lumii. Aşa cum sarea este folositoare
pentru a opri descompunerea, tot aşa influenţa acestora, deşi ei sunt puţini în
lume, are efect de protecţie. Privind înapoi în istorie, putem vedea că o
influenţă bună s-a răspândit de la Legământul Legii, pe care Dumnezeu l-a făcut
cu Israel. Cum
evreii au fost împrăştiaţi, mai mult sau mai puţin printre alte naţiuni, ei au
dus cu ei, mai mult sau mai puţin, concepţia despre standardele divine aşa cum
sunt reprezentate în lege, şi acestea oriunde au mers au avut o influenţă de
păstrare şi corectare printre oameni. Dar Isus şi legea Sa mai înaltă a iubirii,
exemplificată în viaţa Sa şi în vieţile apostolilor şi ale tuturor urmaşilor
Săi, este Cel care a devenit sarea
adevărată a pământului, într-o perioadă când fără aceasta noi nu ştim
care ar fi fost rezultatul. Aşa cum nu numai locul pe care stă lumânarea sau
lampa este luminat de ea, ci aşa cum razele merg în fiecare direcţie, aşa este
şi influenţa care pleacă de la fiecare creştin adevărat. Ea atinge nu numai
propria sa persoană sau casă, ci într-o măsură radiază peste tot în
împrejurimile sale. În acelaşi fel, nu numai locul atins de bulgărul de sare
este păstrat, ci influenţa acelui bulgăr se răspândeşte pe un spaţiu
considerabil în jurul lui, şi peste tot cu o influenţă
păstrătoare. La prima venire a Domnului
nostru, lumea era într-o stare în care probabil ar fi grăbit degenerarea şi
corupţia, dar introducerea corpului lui Cristos şi influenţa binefăcătoare
răspândită de la fiecare membru al corpului au avut puterea de a opri tendinţa
demoralizatoare a timpurilor. Lumina care a strălucit de la Isus, Lumina lumii
şi de la urmaşii Săi, fără îndoială a avut un efect binefăcător asupra centrului
lumii civilizate de atunci. Acea influenţă se manifestă încă în aşa-zisa
creştinătate. Chiar şi astăzi, chiar dacă cei care cred în marele Răscumpărător,
cu adevărat consacraţi, sunt conform datelor avute foarte puţini la număr,
influenţa lor generală, sarea din învăţăturile Mântuitorului, exercită o largă
influenţă în toată creştinătatea. Fără de aceasta, neîndoielnic, corupţia şi
căderea completă s-ar fi produs de mult. În ciuda acestui fapt, vedem influenţe
foarte stricătoare şi stricate care acţionează în fiecare direcţie, şi cu cât
orizontul nostru este mai larg, cu atât vom vedea mai mult acest lucru.
Foarte curând noi aşteptăm ca toţi membrii învingători ai corpului lui
Cristos să fie schimbaţi, glorificaţi, şi corpul completat de cealaltă parte a
vălului nu va mai avea membri de
partea aceasta a vălului. Luminile se vor fi dus, iar întunericul va pune mai
deplină stăpânire ca niciodată; sarea va fi luată, iar stricăciunea va prelua
rapid locul şi rezultatul va fi marele timp de strâmtorare aşa cum n-a fost de
când sunt popoarele. Între timp, noi să lăsăm lumina noastră să strălucească şi astfel să
slăvim pe Tatăl, fie că oamenii dau atenţie sau nu; noi trebuie să ne folosim
sarea sau influenţa de păstrare, influenţa noastră pentru dreptate şi adevăr,
fie că oamenii aud sau nu, chiar dacă vedem clar că nu este scopul lui Dumnezeu
să lumineze lumea prin Biserică în poziţia sa umilă prezentă. Faptul acesta ne
va încerca şi va dovedi dacă suntem demni sau nu să fim membri ai corpului
glorificat al lui Cristos, care în curând va străluci ca Soarele în gloria
Tatălui, şi va lumina toată lumea într-un fel în care nu se compară în nici un
sens cu micile noastre candele din prezent. Turnul de Veghere din 01.
03. 1906 [3733]